A Balenciaga SA egy luxus divatház, amelyet Cristóbal Balenciaga spanyol tervező alapított 1919-ben a spanyolországi San Sebastianban. A Christian Dior által „mindannyiunk mesterének“ nevezett Balenciaga a kompromisszumok nélküli divattervező hírében állt. Buborék szoknyái és furcsa, nőies, mégis modern sziluettjei a ház védjegyévé váltak. Ruhákat, lábbeliket, kézitáskákat és kiegészítőket gyárt.
A kezdetek
A spanyol királyi család és az arisztokrácia előszeretettel viselte ruháit, de a spanyol polgárháború miatt be kellett zárnia üzleteit. Ezután Párizsba költözött, ahol 1937 augusztusában nyitotta meg párizsi couture-házát az Avenue George V-n. Első divatbemutatóján a spanyol reneszánsz által erősen befolyásolt darabokat mutatott be és azonnal sikert is aratott. Két év alatt a sajtó forradalmárként dicsérte őt, és tervei rendkívül keresettek voltak.
Formabontó design
A II. világháború alatt egyike volt annak a 60 cégtulajdonosnak, akinek engedélyezték a megszállás alatt a működést, és a folyamatos spanyolországi nyersanyagellátás versenyelőnyt jelentett a Balenciagának. Korábban alkalmazott sziluettjei és vonalai elkezdtek letisztulni, egyenesebbé válni. Christian Dior által népszerű homokóra fazon helyett a spanyol tervező széles vállal és egyenes derékkal rendelkező darabokat kezdett el gyártani.
Folyamatos fejlődés
2012-től Alexander Wang, majd 2015-től napjainkig Demna Gvasalia vette át a kreatív igazgatói szerepet. Demna 2021-ben mutatta be kollekciójá, amelyet a Vanity Teen magazin népszerűsített. Még ebben az évben bejelentették a márka új arcát Justin Bieber személyében. Kollekcióik tartalmazzák az eredeti, merész vonalakat, de számos hétköznapi darabbal rukkoltak elő. Mint minden nagy vállalat, ők is felismerték, hogy a környezetvédelem mennyire fontos és egyre több termékük készül újrahasznosított anyagokból.
Az újtó
Még az ‘50-es években tervezte meg a tunikaruhát, amely fűzős ruhává alakult az évek alatt. Nevéhez kötődik a ballonszoknya, a zsákruha, magasderekú baby doll, a “cocoon coat” vagy más szóval gubó kabát. Munkássága az “Empire-line” megalkotásában csúcsosodott ki, amely kollekciója magasított derekú, kimonó szerű ruhákat tartalmazott. A ‘60-as években rengeteg új, nehéz anyaghasználat és bonyolult hímzések jellemezték ruháit. Jellegzetes szabásvonala: a kulcscsonttól távolabb álló gallérok, amelyek hattyúszerű megjelenést adtak modelljeinek, a védjegyévé vált.
Változás
Az 1990-es években Balenciaga csatlakozott a Kering csoporthoz, amelynek tagjai között volt például Alexander McQueen vagy a Gucci is. Mind a női, mind a férfi ruha kollekciói Nicolas Ghesquière-hez kerültek. Az avantgárd, fejlett szerkezetű darabokat készítő Balenciaga vintage ruhái igen kedveltek lettek a hollywoodi sztárok és modellek körében. Rengeteg híresség viselte már ruháit, többek között: Sienna Miller, Jennifer Garner, Chloë Sevigny, Nicole Kidman vagy Kylie Minogue.
Folyamatos fejlődés
2012-től Alexander Wang, majd 2015-től napjainkig Demna Gvasalia vette át a kreatív igazgatói szerepet. Demna 2021-ben mutatta be kollekciójá, amelyet a Vanity Teen magazin népszerűsített. Még ebben az évben bejelentették a márka új arcát Justin Bieber személyében. Kollekcióik tartalmazzák az eredeti, merész vonalakat, de számos hétköznapi darabbal rukkoltak elő. Mint minden nagy vállalat, ők is felismerték, hogy a környezetvédelem mennyire fontos és egyre több termékük készül újrahasznosított anyagokból.
Hatalmas múlt
Gondoltad volna, hogy a Balenciaga már több, mint 100 éves? Cristóbal Balenciaga spanyol tervező alapította 1919-ben. Nem ismert kompromisszumokat, mindent a saját elképzelései alapján valósított meg. A divat forradalmáraként tekintettek rá, hatalmas sikereket ért el rövid idő alatt. A ‘90-es években csatlakozott a Kering Csoporthoz, amelyre luxusmárkák gyűjtőjeként is tekinthetünk. Női és férfi kollekciója egyaránt híres, és rendkívül sokszínű. Az eredeti merész vonalak mellett a stílusa egy kicsit letisztultabb lett, hétköznapi darabokat is gyártanak.
Merészség
A 2021-es év a Balenciaga számára igen sikeres volt, de úgy tűnik ez a hullám még sokáig tartani fog. Az influencerek világában igen könnyű nagy sikereket elérni, ami hatalmas marketing a brand számára. Olyan celebek, sztárok, influencerek viselik a Balenciaga-t, mint Kim Kardashian, Dua Lipa, Hailey Bieber és még sokan mások. A jó hír az, hogy a GLAMI katalógusában Te is kényelmesen szét tudsz nézni például a cipők kínálatában. Ha igazán izgalmas darabra vágysz, csekkold le az adidas-Balenciaga kollaborációjából megszületett Triple S modellt.
Igazi luxus
A spanyol márka kiegészítőkben is épp ugyanúgy a top kategóriát képviseli, mint ruházatban vagy lábbelikben. A street style egyik alappillére egy vagány, divatos papucs, egy menő baseball sapka, és egy kényelmes melegítő szett. Mindezt még egy napszemüveggel kiegészíted és kész is a tökéletes outfit. A legtutibb az egészben, hogy egyre több termékük készül újrahasznosított anyagból. Szerencsére egyre több vállalat ismeri fel, hogy mennyire fontos a környezetvédelem és még nagyobb szerencse, hogy egyre több lépést tesznek ennek érdekében.