1. A Secondhand 100%-ig fenntartható és etikus

Környezetvédelmi szempontból a használt ruhák vásárlása jobb, mint a divatláncokban való vásárlás. Ez azért van így, mert nem kell plusz munkaerőt és erőforrásokat fordítani a gyártásra.

Azonban gyakran előfordul, hogy a tehetősebb vásárlók olcsó használt ruhadarabokat vásárolnak, hogy aztán az interneten drágábban adják tovább, ami az árak emelkedését okozza, és megfizethetetlenné teszi a darabokat azok számára, akik korábban az alacsonyabb árakban bíztak. Emellett sokan azt gondolhatják, hogy amikor elajándékozzuk a ruháinkat, akkor azokat olyan embereknek adjuk, akik nem engedhetik meg maguknak a ruhákat, vagy másodkézből adják el. A legbiztosabb tehát, ha olyan használtruha-boltokat keresünk, amelyek jótékonysági szervezetekkel állnak kapcsolatban.

2. A használtruha-boltoknak adományozott ruhákat biztosan ott is fogják értékesíteni

A használtruha-boltok az átvett ruháknak csak körülbelül 20%-át adják el. A maradékot kidobják, újrahasznosítóknak adják át, elégetik, vagy a tengerentúlon adják el fejlődő országokba, ahol végül a hulladéklerakókban végzik. Ezzel aztán negatív hatással vannak a helyi iparra, mivel a piacokat elárasztó ruhák miatt a helyi textilmunkások elveszítik a munkájukat.

Legközelebb, amikor azon gondolkodsz, hogy megszabadulj régi ruháidtól, gondolkodj más módokon is, amelyekkel meghosszabbíthatod az életciklusukat, például eladhatod őket online, cserélheted őket másokkal, újraszabhatod vagy átalakíthatod őket.

žena v second handu

3. Ha egy márka azt állítja magáról, hogy fenntartható, akkor az igaz is

Sok fast fashion márka nem olyan átlátható és fenntartható, mint amilyennek mondják magukat. A fenntarthatóság népszerű marketing eszközzé vált, amely kihasználja a jó szándékú fogyasztókat. Ezt a tendenciát “greenwashing” néven ismerjük. Ez azt jelenti, hogy ezek a márkák a "fenntartható", "újrahasznosított" vagy "organikus" megnyugtató szavakkal reklámozzák magukat, míg a valóságban lehet, hogy nem is annyira fenntarthatóak, mint gondolnánk.  

A saját utánajárás az egyetlen módja annak, hogy megtudd, hogy egy vállalat valóban fenntartható-e: nézz utána a fenntarthatósági tanúsítványoknak, és ellenőrizd, hogy van-e bizonyíték arra, hogy a márka tisztességes bért fizet a dolgozóinak, minimalizálja a textilhulladékot, és így tovább. Szükség esetén próbáld meg felvenni a kapcsolatot a márkával valamelyik közösségi média platformján keresztül.  

4. Nehéz fenntartható divatcikkeket találni

Az etikus és fenntarthatóbb termékek iránti növekvő tudatossággal egyre könnyebb megtalálni a fenntartható divatmárkákat. A fogyasztói kereslet növekedésével a divatmárkák egyre jobban odafigyelnek arra, hogyan állítják elő termékeiket. Csak amikor ténylegesen elkezdesz fenntartható divatcikkeket keresni, akkor döbbensz rá, hogy milyen sok márka és tervező gyárt ilyeneket.

Hogy könnyebbé és kevésbé időigényessé tegye a fenntartható módon készült divat keresését, a GLAMI összeállított egy listát a környezetre nem káros, organikus anyagokból készült divat termékekről.

Mutass többet

A GLAMI a műanyag palackokból, régi gumiabroncsokból, halászhálókból és más újrahasznosított anyagokból készült ruhák és cipők széles választékát is kínálja:

Mutass többet

5. A fenntartható divat túl drága

A fenntartható márkák ügyelnek a környezeti hatásukra, biztonságos munkahelyeket biztosítanak, megélhetést biztosító béreket fizetnek, jobb anyagokat és minőségi tervezést biztosítanak, ezért biztosak lehetünk benne, hogy a fenntartható divatra költött pénz jó célt szolgál, és nekünk, mint vásárlóknak is megéri a befektetést.

A fenntartható márkák általában jó minőségű termékeket is gyártanak, amelyek sokkal tovább tartanak. Ha megfelelően ápolják őket, generációról generációra öröklődhetnek! Ez azt jelenti, hogy a fenntartható divat elsőre drágának tűnhet, de hosszú távon valóban pénzt takaríthatsz meg.

Ráadásul a fenntartható daraboknak nem kell őrülten drágának lenniük! Akciósan is vásárolhatsz fenntartható darabot: Egyes márkák -20% vagy akár -50%-kal olcsóbban árulják a termékeiket!

Mutass többet

6. Én csak egy vagyok a sok ezerből, nem tudok változtatni a dolgokon

Fontos, hogy ne feledjük, hogy mindannyian követelhetjük és támogathatjuk a megfelelő intézkedéseket, és eldönthetjük, hogy hova fektetjük be a pénzünket. Ahogy Stella McCartney mondta egyszer, "egy kicsit tenni valamit jobb, mint sokat nem tenni semmit" . Ebben a cikkben sok apró tippet olvashattál, amit megfogadhatsz. Támogasd tehát a fenntartható, etikus és helyi márkákat azzal, hogy tőlük vásárolsz. 

Ez egy lassú folyamat, de a változás már elkezdődött, és Te is részese vagy.